Gear Chain Industrial B.V.
 
a Tarasconweg 13
5627 GB Eindhoven
The Netherlands
t +31 (0) 40 2906801
f +31 (0) 40 2906804
e

GCI's servo-actuatie-systeem

Gear Chain Industrial is al jaren actief op het gebied van vooruitstrevende CVT actuatie-systemen. Diverse concepten zijn bedacht en getest, waarbij een zeer laag energie verbruik altijd voorop staat.

Traditionele CVT actuatie-systemen voor personenvoertuigen maken gebruik van een grote pomp welke permanent met de krukas van de motor verbonden is.  Deze pomp voorziet alle hydraulische componenten van genoeg olie druk en flow, onder alle omstandigheden. Omdat het motortoerental echter zelden overeenkomt met de gewenste olie behoefte van de transmissie, is de pomp overgedimensioneerd en wordt het overschot aan onder druk gebrachte olie weer afgevoerd naar het olie reservoir. Dit concept kampt dus met een principieel nadeel wat leidt tot overmatig brandstof verbruik.

Een tweede nadeel is de afhankelijkheid van de transmissie: De motor moet draaien om de CVT te laten functioneren. Met de opkomst van allerlei geavanceerde rij-modussen, zoals “Stop-Start”, “Sailing” en “Electric-Only”, is het van cruciaal belang dat de CVT onafhankelijk kan opereren. Er zal dus iets moeten veranderen om met de nieuwste ontwikkelingen van auto aandrijvingen bij te blijven.

Om bovengenoemde problemen te ondervangen, heeft Gear Chain Industrial een zogenoemd “Servo-Actuatie-Systeem” (SAS) bedacht en ontwikkeld. Dit concept maakt gebruik van twee elektrisch aangedreven olie pompjes. Een pomp zuigt olie aan van het reservoir en brengt het CVT systeem onder druk. De andere pomp is zodanig geplaatst dat deze olie tussen de twee variator pulleys heen en weer kan pompen, en regelt daarmee de gewenste overbrengsverhouding.

Aangezien de opbrengst van de pompjes nauwkeurig en variabel is, is dit concept een “Power-On-Demand” systeem. Dat wil zeggen dat er precies genoeg hydraulische arbeid wordt geleverd om de CVT te laten functioneren, en er gaat nagenoeg geen energie onbenut verloren. Bovendien is het systeem onafhankelijk van de motor, en zorgt het zeer lage elektrische verbuik (ca.50W) voor een minimale ontlading van de accu.

Gear Chain Industrial heeft in de loop der tijd al diverse prototypen en test opstellingen uitgerust met dit Servo-Actuatie-Systeem, waaronder de Ford F250 en DAF LF45 demonstratie voertuigen.

Met behulp van GCI’s uitgebreide ervaring is het systeem snel af te stemmen op verschillende variator toepassingen. Het systeem biedt een zeer hoog niveau van regelnauwkeurigheid met zich mee, wat weer nieuwe kansen geeft ten aanzien van motortoerental regeling en aandrijvingsfunctionaliteit. Denk hierbij aan supersnelle “Tip-Shift” emulatie en het nauwkeurig volgen van de optimale motor bedrijfspunten.

In het volgende filmfragment is een 24 Volt Servo-Actuatie-Systeem gedemonstreerd  voor een variator met 30 mm ketting.

Laatste nieuws